Start » Gruppbokningar » Visningar på Kulturmagasinet

Visningar på Kulturmagasinet

Visning
En grupp människor lyssnar på någon som berättar, i bakgrunden en hel vägg med klockor.

Sedan 2010 finns Trelleborgs Museum samlingar samlade på Kulturmagasinet. På Kulturmagasinet visar vi museets spännande samlingar av hästdragna vagnar, plogar, soffor, klockor, skåp, fina gamla dörrar, lampor, sättugnsplattor och mycket, mycket annat.

Kulturmagasinet är ett så kallat visningsmagasin där bokade grupper, max 20 personer, kan boka en egen visning. Det är inte möjligt att besöka Kulturmagasinet på egen hand. Det går däremot både att boka visning för grupper eller köpa enstaka biljetter till någon av våra öppna visningar för allmänheten.

Öppen visning

Då det är begränsat antal besökare vid öppna visningar måste du boka biljett innan, eller köpa biljett på Trelleborgs Museum. Se vår kalender för kommande visningar. Observera att ovanvåningen inte är tillgänglighetsanpassad och att det är två trappor upp.

19 oktober
Inget evenemang hittades!

Specialvisningar

Vi erbjuder visningar på olika teman som kan bokas. Har ni något specialintresse som ni är nyfikna på – tveka inte att kontakta oss så skräddarsyr vi en visning efter just er grupps önskemål!

Ett klädesplagg som ser ut som en väst i blått, och fodrad med oblekt linnetyg. Med silverspännen och rött-vitt band.

Folkdräkt på Söderslätt

Vi visar delar av vår samling av fantastiska folkdräkter, som finns beskrivna i museets bok ”Opplöt röekjol och stubb”. Här finns yllekjolar, livstycken i mängd, spedetröjor, opplötar, stubbar, ridböjsor, brudgumsskjortor och mycket annat. Skillnaden på folkdräkt och häradsdräkt tas upp, hantverkstraditionen, museisamlingarnas tillkomst och varför det sparade är ett begränsat urval av historien.

Ett bord uppdukat med julsaker från förr. Julhög, julträd, lerskål, julbonad, allmoge.

Jultraditioner på Söderslätt

Hur firande man jul i Trelleborg under mitten och slutet av 1800-talet? Kom och hör berättelser från de som levde då. Samtidigt tar vi fram och visar en del av de föremål vi har kring julens firande, främst från 1900-talet.

Handelsbod och skola

Upplev de historiska miljöer vi byggt upp i magasinet. Handelsboden är inköpt till museet på 1980-talet och inredningen kommer från Tullstorp, men det finns också föremål från bland annat Äspö lanthandel här. Skolsalen består av föremål från skolor i Trelleborgs kommun. Vi tittar närmre på miljöerna och undersöker de spännande föremål som finns i dessa.

På en vägg hänger en mängd spadar och andra handredskap.

Hästdragna vagnar, jordbruksredskap och landskapets utveckling på Söderslätt från före 1900

Vi tittar närmre på alla de fantastiska vagnar som finns i vårt magasin. Vem har ägt dem och vad har de använts till? I samma lokal finns även de äldre jordbruksföremålen som kom till museet samlingar på 1930-talet och var gamla redan då. Hur ser de första vändplogarna som revolutionerade jordbruket ut? Hur såg det ut på Söderslätt vid tiden för enskiftet och hur har landskapet förändrats från 1700-talet till nutid?

Broderade och vävda textilier i starka färger.

Agedyna, jynne, täcke och mycket mer

Vi plockar fram färgsprakande textilier, så som yllebroderier, röllakan, flamskt, opphämta, tvist, korssöm och andra fantastiska föremål ur textilmagasinet. Föremål som vanligtvis göms i Kulturmagasinets allra innersta och mörkaste rum för att bevaras på bästa sätt.

Hyllor med många föremål, i förgrunden bord, stolar och resväskor.

Rundvandring i Kulturmagasinet

Kom och se de fantastiska föremål vi har från Trelleborg och Söderslätt. På bottenvåningen finns hästvagnar, kvarnstenar, tegel, snedklaffsbyråer, klockor och till och med en riktig brandbil! Kom och lyssna till historier om och kring föremålen - och få reda på hur det funkar när en grej blir ett föremål i en museisamling.

Kostnad gruppbokning: Vardagar dagtid 945 kronor, kvällar och helg 1405 kronor per grupp om max 20 deltagare
Kostnad öppen visning: 60 kr/person (På plats, 60 kr/person via Swish)
Plats: Kulturmagasinet
Besöksadress: Karbingatan 2