Start » Vikingamuseet Trelleborgen

Öppet idag:

Stängt

Arkeologiska friluftsmuseet

Upplev världens enda återuppbyggda vikingaborg i ett unikt arkeologiskt friluftsmuseum. Mitt i den moderna staden har en fjärdedel av ringborgen återskapats på sin exakta ursprungsplats. Här finns även en naturpark, ett medeltidshus och en vikingagård som levandegörs under sommartid.

Vikingaborgen

Vikingagården

Medeltidshuset

Aktiviteter

På Trelleborgen levandegörs historia med guidade turer och olika större och mindre evenemang. Under loven erbjuds aktiviteter för de små och under sommaren händer något varje dag. Här kan du testa vikingaliv, uppleva Slaget om Trelleborgen och till och med gifta dig i vikingastil.

Året runt på Trelleborgen

Slaget om Trelleborgen

Gift dig på Trelleborgen

Testa vikingaliv

Sommar på Trelleborgen

Se vår kalender
Arkeologisk utgrävning av västra porten intill borgen. Spåren i marken syns tydligt.

Arkeologi och historia

Placeringen av den återskapade fjärdedelen av borgen är exakt densamma som på vikingatiden. Spåren efter stockarna var så pass tydliga i marken vid den arkeologiska utgrävningen av området att arkeologerna kunde dokumentera dem nogsamt. Men platsen gömmer en historia som täcker långt mycket mer än vikingatiden.

Kattebäckshejdan

Sockerbruket