Axel Ebbes konst
Axel Ebbe är sannolikt mest berömd för sina skulpturer som pryder många av de större skånska städerna. Arbetets Ära i Malmö, Mannen som bryter sig ur klippan i Lund och Sjöormen på Stortorget i Trelleborg är några på den digra listan och har blivit självklara mötesplatser i städerna.
Axel Ebbe var en mångsysslande konstnär som använde sig av olika konstnärliga uttryckssätt och tekniker för att skapa sina verk. Han var en skicklig skulptör, målare, grafiker, tecknare och inte minst författare.
Måleriet var troligtvis det första konstnärliga uttrycksmedlet som Axel Ebbe kom i kontakt med. Under 1880-talets slut studerade han måleri för konstnären Fredrik Krebs vid sidan av akademiska studier vid Lunds universitet. Hans målningar utvecklades med åren till en stil som präglades av en mörk färgpalett och satiriska inslag.
I Lund förändrades livet när han fick lera i sina händer. Han fick kontakt med norsk-danske konstnären Stephan Sinding och började i hans skulpturskola.
I Axel Ebbes tidiga skulpturer ser man drag av symbolism och jugend. Verken är uppbyggda kring en tydlig idé. Ofta förekommer dualism eller motsatsverkan som manligt och kvinnligt, ont och gott, vackert och fult eller mörker och ljus i hans skulpturer.
På senare år utvecklade Axel Ebbe en annan stil som var mer provinsiell, humoristisk och folklig med inspiration och rötter i hembygden. Denna stil utvecklades främst i mindre skulpturer.
Axel Ebbe var även en skicklig grafiker. Troligtvis lärde sig Axel Ebbe grafiska tekniker i Paris under en lång utlandsvistelse runtom i Europas större städer 1897-1909.
De flesta av hans grafiska blad gjordes i torrnål och akvatint.
Bland motiven kan man se djur, humoristiska figurer och väna kvinnor. I en del av bilderna uttryckte han sig i en folklig och humoristisk stil, där han lånade drag från personerna i sin hembygd. En del av verken är dessutom av mer satirisk karaktär.
Att dikta var ytterligare ett konstnärligt uttryckssätt för Axel Ebbe. Det första litterära verket – diktsamlingen Rijm o Rodevelske publicerades 1913.
I detta stilsäkert illustrerade verk kan man läsa om spöken och sagoväsen. Axel Ebbe började skriva under en längre utlandsvistelse i Europa, då hemlängtan och kärleken till fädernetorvan och Hököpinge blev alltför stark.
1922 utgavs Heterogenesis, som på grekiska kan översättas med sammansatt blandning eller egentligen blandat gods. I denna finns fotografier av några av skulpturerna och dikter på både skånska och rikssvenska illustrerade med Axel Ebbes pricksäkra teckningar.
Det tredje och mest omfattande litterära verket, Bibelsk Historie, påbörjades 1936. Detta praktverk var konstnärens fria tolkning av gamla testamentet och skriven på Hököpinge-mål -den skånska dialekt som talades i Axel Ebbes födelseort.
Gestalterna i berättelsen är folkliga och har lånat drag av hembygdens befolkning. Bibelsk historie utgörs av en serie grafiska blad, varav delar av den kan beskådas på Axel Ebbes Konsthall. Efter Axel Ebbes död har den getts ut i bokform.